Nové nabíjecí místo pro elektromobily vyrostlo přímo před sídlem žďárské inženýrské společnosti DEL. Ta se totiž, mimo jiné, věnuje právě vývoji a výrobě nabíjecí infrastruktury.
Nové nabíjecí místo pro elektromobily vyrostlo přímo před sídlem žďárské inženýrské společnosti DEL. Ta se totiž, mimo jiné, věnuje právě vývoji a výrobě nabíjecí infrastruktury. První „DEL charge point“ je osazen jak střídavou nabíjecí stanicí, tak stejnosměrnou rychlonabíječkou. Navíc nejméně do konce prázdnin zde řidiči mohou nabít elektromobil zdarma a vyzkoušet si tak novu generaci výrobků od žďárských techniků.
„Jsme výrobci nabíjecích stanic, které jsou výsledkem našeho vlastního vývoje. Je tak je naprosto logické, že je chceme ukázat i přímo před sídlem naší společnosti. Zároveň chceme nabídnout obyvatelům města či návštěvníkům regionu další službu,“ říká Jiří Kabelka, výkonný ředitel společnosti DEL.
Podle něj se jedná o první „DEL charge point“, které by společnost ráda do budoucna nabízela jako ucelené řešení. „Zatím jsme spustili nabíječky, do konce roku však přidáme i střechu s fotovoltaickými panely. Rádi bychom tím ukázali, že naše nabíjecí infrastruktura si rozumí i s obnovitelnými zdroji energie,“ přibližuje komplexní přístup DELu k elektromobilitě Jiří Kabelka.
Minimálně do konce prázdnin bude nabíjení před žďárským DELem zadarmo. Společnost tak chce podpořit zájem o elektromobilitu a představit své řešení co největšímu okruhu uživatelů. Pokud řidič spěchá, tak využije rychlonabíječku VECTOR DC75 a za 20 minut může odjíždět. Pokud nespěchá, připojí svůj vůz ke střídavé nabíječce DEL Tower a dá si kávu na recepci. Může také vyrazit na příjemnou vycházku po okolí. Hned za humny společnosti už je totiž les a příroda Žďárských vrchů. „Zatím máme elektřinu a kávu zdarma. Každý však může přispět do kasičky na charitu a přispět tak na Domácí hospic Vysočina, který dlouhodobě podporujeme,“ dodává s úsměvem Jiří Kabelka s tím, že na konci prázdnin akci vyhodnotí a rozhodnou se jak dál.
Stejnosměrná (DC) rychlonabíjecí stanice VECTOR DC75 nabízí funkci Dual, která je schopna rychle nabíjet dva vozy současně. Nabít 80 % kapacity baterie vozu je schopna již za 20 až 30 minut. Střídavá (AC) nabíjecí stanice DEL Tower je pak ideálním řešením pro parkoviště, kde se předpokládá, že vůz zůstane stát delší dobu. „DEL Tower může díky svému modulárnímu řešení nabíjet až čtyři vozy. V podstatě tak svou praktičností zastává funkci několika nabíjecích stanic,“ vysvětluje manažer Václav Dvořák, který má v DELu elektromobilitu na starosti. Podle něj tak lze nabíjecí infrastrukturu navrhnout přímo na míru potřebám zákazníka. Nabíječky lze také propojit se systémy využívající obnovitelné zdroje energie. Ať už se jedná o slunce, vítr, případně o kombinaci s bateriovými úložišti.
Nabíjecí stanice od DELu, na jejichž vývoji se podílela i slovenská dceřiná společností NES Nová Dubnica, mají nejrůznější uplatnění. Vhodné jsou jak pro veřejné, tak pro komerční prostory. Využijí je obchodní domy, čerpací stanice, parkovací domy či hotely nebo sportoviště, které chtějí svým zákazníkům umožnit nabíjení elektrických vozů. Uplatnění naleznou i v nové výstavbě či ve firemních flotilách, kde stoupá podíl plug-in hybridů a elektromobilů. „Nabíječky jsou určeny primárně do veřejného prostoru, jejich zákazníky jsou tak logicky také města a obce. A to třeba na sídlištích, kde při výraznějším rozšíření elektromobility mohou pomoci regulovat zátěž energetické sítě. Díky moderním funkcím našich nabíječek dáváme elektromobilitě nový smysl,“ dodává Václav Dvořák.
Nabíjecí stanice DEL mohou být připojeny k různým systémům pro platbu a autorizaci, a to včetně platebního terminálu. Konstrukce stanic je odolná proti vandalům a je navržena s nadčasovým designem. Dobře se tak hodí do veřejného prostoru, kde odolají i drsnějším klimatickým podmínkám.