Společnost Daimler, známá především výrobou automobilů Mercedes, zavádí novou společnou podvozkovou platformu. A česká inženýrská společnost DEL spolu se světovým výrobcem robotů Fanuc budou „u toho“. Už nyní chystají svařovací pracoviště a technologie, které by se měly o výrobu nové koncernové platformy z velké části postarat. Ta nese označení MMA a měla by od roku 2024 sloužit hlavně pro nové typy elektromobilů Mercedes. Pro českou inženýrskou společnost DEL to zároveň znamená jistotu dlouhodobých dodávek a tím i práce pro její techniky.
Jedním z výsledků snah o optimalizaci výroby, které v posledních letech zavedl automobilový průmysl, jsou univerzální podvozkové platformy, které jsou základem pro několik modelů aut. „Ušetří se tak prostředky nejen při vývoji, ale především ve výrobě, kdy lze řadu výrobních postupů optimalizovat a využít tak pro násobně vyšší kapacitu výroby,“ vysvětluje hlavní výhodu Zdeněk Králíček, obchodní ředitel společnosti DEL a dodává: „Nová platforma MMA, na jejíž výrobě se jako subdodavatelé podílíme, je řešením čistě pro elektromobily. Předpokládá se, že na ní budou postaveny celkem 4 nové modely elektromobilů koncernové řady EQ. A nás těší, že se na této novince můžeme podílet.“
Jak vidí novu platformu přímo v Mercedes-Benz Group? MMA přináší několik zásadních výhod. Asi nejdůležitější je dosažení optimalizované investiční a nákladové struktury při výrobě, a také konkurenceschopné náklady na hnací ústrojí, kterým bude MMA osazena. Další výhody směřuji přímo k nově vyráběným vozům. Ty nabídnou výjimečný rozsah, vysoce výkonné nabíjení (800 V), energeticky účinné hnací ústrojí, výjimečný klid a pohodlí pro pasažéry a moderní digitální prostředí. Cestování se tak opět posouvá k vizím budoucnosti. První elektromobily na platformě MMA by měly sjíždět z výrobního pásu již na konci roku 2024.
Inženýři z DELu chystají svá řešení společně s výrobcem robotů Fanuc. „Máme nyní zakázky na dodávky robotických linek pro jednoho z klíčových dodavatelů svařovaných komponentů pro koncern Daimler. Je to náš tradiční zákazník, kde se můžeme chlubit dlouhou řadou úspěšně realizovaných projektů ve všech jeho výrobních závodech. Ty najdeme v Polsku, Maďarsku, Portugalsku nebo v Rumunsku,“ vysvětluje Zdeněk Králíček. Jeho kolega, obchodní manažer Tadeáš Tupý, vysvětluje, co přesně budou dodávané technologie řešit: „Jedná se především o specifické robotické linky, které budou mít na starosti kompletaci karosářských dílů s využitím svařovacích linek. Vše plně automatizované, osazené roboty, za využití senzorů a se sběrem a následným ukládáním výrobních dat. Všechny nové elektromobily na platformě MMA tak ponesou výraznou českou stopu.“
Uzavřené kontrakty dávají společnosti DEL jistotu dlouhodobé spolupráce a tím i stabilitu. Zájem o znalosti a dovednosti techniků z DELu je však mnohem širší. „Jednáme v současnosti i s dalšími dodavateli dílů pro platformu MMA. Nabízíme dodávky různých technologií a robotických linek. Již nyní máme jistotu práce minimálně do konce roku 2024, přičemž dodávky půjdou v několika etapách,“ vysvětluje Zdeněk Králíček. Ten to vnímá i jako potvrzení dobrého jména společnosti v oblasti robotického svařování pro oblast automotive a uznání dlouholetých zkušeností společnosti v této oblasti.